Speciál: Podnikatelský plán startupu 04 – Elevator Pitch

Posted by
|

Předchozí kapitola: Speciál: Podnikatelský plán startupu 03 – Podnikatelský plán a dokumenty pro investory

Obsah této kapitoly

2        Představení startupu SportCentral – Elevator pitch

2.1        Elevator pitch SportCentralu – verze 1

2.2        Elevator pitch SportCentralu – verze 2

2.2.1        Okomentovaný elevator pitch SportCentralu – verze 2

2      Představení startupu SportCentral – Elevator pitch

Na začátek je vhodné si celý startup stručně představit. K tomu nejlépe poslouží Elevator Pitch, který lze použít i při snaze získat pro SportCentral investici.

2.1    Elevator pitch SportCentralu – verze 1

První verze je vhodná na krátké osobní setkání a vejde se do 1 minuty času. Jejím výsledkem by měl být zájem investora chtít slyšet více.

„Moje firma se jmenuje SportCentral a mým plánem je pomoci sportovním zařízením vydělat více peněz. Přestože se v USA utratí ročně za sportování okolo 200 miliard dolarů, jednotlivá sportoviště jsou naplněna pouze z 50 – 80%. Pomocí sady internetových aplikací chceme zvýšit počty zákazníků využívající sportovní zařízení. Tím může být třeba squashové centrum. Sportoviště od nás například dostane možnost prodávat vstupné přes internet, organizovat u sebe turnaje a používat rezervační systém. Jak se mu daří, uvidí v přehledných statistikách.

Vývoj jsme začali před rokem v osmičlenném týmu a oproti konkurenci máme výhodu v podobě portálu pro rekreační sportovce a týmy s vysokou návštěvností. Aktuálně se věnujeme vývoji placených produktů a po ověření naší myšlenky prvními platícími zákazníky budeme hledat investici ve výši jednoho a půl milionu dolarů. Investor své peníze zhodnotí při budoucím prodeji společnosti.“

2.2    Elevator pitch SportCentralu – verze 2

Druhá verze je delší a hodí se například do emailu. Uvedený email byl autorem této práce zaslán 20. 4. 2013 Johnu Vanharovi, českému podnikateli a investorovi, který žije v USA. Širší veřejnost jej zná z pořadu Den D. Kladné přijetí dokladuje to, že velmi krátce po odeslání emailu se jeho obsah objevil na blogu investora, který tím vyzval své čtenáře, aby dali SportCentralu zpětnou vazbu.

Předmět: „Představení startupu SportCentral.cz, prosba o zpětnou vazbu“

Obsah emailu: „Ahoj Johne,

čtu tvůj blog o podnikání v USA a před pár dny jsem si u tebe se zájmem přečetl o HledamFitko.cz. Podobný startup jsem začal dělat již o rok dříve a v květnu jsem pozván jej prezentovat před investory v USA na Czech Tech Pitch Day. Napadlo mě, že i já bych tě zkusil poprosit o zpětnou vazbu.

Ve zkratce – můj startup, SportCentral.cz, pomáhá sportovním zařízením vydělat více peněz pomocí internetových nástrojů. Je něco jako Salesforce.com pro sportovní zařízení.

SportCentral.cz jsme začali tvořit v roce 2012 jako web pro sportovce hledající sportoviště a týmy, které se potřebují organizovat, protože mě samotného tyto problémy trápily. Rozhovory s majiteli sportovišť jsem posléze zjistil, jak těžké je pro ně získat nové zákazníky a dělat marketing.

Přestože se v USA za rekreační sportování utratí na sportovištích okolo 200 miliard dolarů ročně, jednotlivá zařízení jsou naplněna pouze z 50 – 80%. Pro ně chceme vytvořit například nástroje pro prodej vstupného přes internet, organizování turnajů nebo rezervační systém a CRM.

V současnosti jsme největší českou databází sportovišť a každý měsíc pomůžeme 70000 lidem najít místo, kde si zacvičit. Také pomáháme lidem najít spoluhráče a týmům s organizací členů. Loni se nám podařilo získat investici 1 milion Kč a letos vyhrát akci Startup Funding EuroTour pořádanou US Market Access Center.

Můj spoluzakladatel vlastní softwarovou firmu Syntactic Sugar se zákazníky v ČR a USA. Já jsem před SportCentralem pracoval rovněž v softwarových firmách (např. Socialbakers.com) na manažerských a marketingových pozicích. Po 3. místě na světě v největší mezinárodní business soutěži, Global Management Challenge, jsem vytvořil startup GMCHelper.com, který jsem úspěšně monetizoval a získal za něj Internet Effectiveness Award v ČR.

V příštích měsících budeme hledat investora pro urychlení dalšího vývoje a rozšíření do zahraničí.

Pokud tě SportCentral zaujal, můžeš jej vyzkoušet na http://www.sportcentral.cz. Přikládám i odkaz na krátkou videoprezentaci (4 minuty) s podrobnějšími informacemi: http://youtu.be/E-5JL0KEAzU .

Budu moc rád za tvůj názor, pokud si najdeš chvíli času, případně za představení startupu na tvém blogu (rád bych znal i názory čtenářů).

Děkuji ti a zdravím do USA,

Roman Sterly“

V tomto případě šlo o získání zpětné vazby, ne o žádost o investici. V případě žádosti o investici by bylo zakončení jiné.

2.2.1    Okomentovaný elevator pitch SportCentralu – verze 2

Příklad tohoto elevator pitche posílaného emailem si lze rozebrat po částech.

Předmět: „Představení startupu SportCentral.cz, prosba o zpětnou vazbu“ (Zvolení vhodného předmětu.)

Obsah emailu: „Ahoj Johne, (Neformální oslovení, o které si říká John Vanhara na svém blogu.)

čtu tvůj blog o podnikání v USA a před pár dny jsem si u tebe se zájmem přečetl o HledamFitko.cz. Podobný startup jsem začal dělat již o rok dříve a v květnu jsem pozván jej prezentovat před investory v USA na Czech Tech Pitch Day. Napadlo mě, že i já bych tě zkusil poprosit o zpětnou vazbu. (Vysvětlení, proč autor email odesílá. Možná by mohlo být kratší, ale v tomto případě autor podkládá svá slova důkazem, že čte blog investora.)

Ve zkratce – můj startup, SportCentral.cz, pomáhá sportovním zařízením vydělat více peněz pomocí internetových nástrojů. Je něco jako Salesforce.com pro sportovní zařízení. (Vysvětlení, co je produktem, jak pomáhá zákazníkům, kdo je zákazník. Následuje high level concept / metafora.)

SportCentral.cz jsme začali tvořit v roce 2012 jako web pro sportovce hledající sportoviště a týmy, které se potřebují organizovat, protože mě samotného tyto problémy trápily. Rozhovory s majiteli sportovišť jsem posléze zjistil, jak těžké je pro ně získat nové zákazníky a dělat marketing. (Vysvětlení problému a osobního vztahu k jeho řešení.)

Přestože se v USA za rekreační sportování utratí na sportovištích okolo 200 miliard dolarů ročně, jednotlivá zařízení jsou naplněna pouze z 50 – 80%. (Jaká je velikost trhu.) Pro ně chceme vytvořit například nástroje pro prodej vstupného přes internet, organizování turnajů nebo rezervační systém a CRM. (Co je řešením.)

V současnosti jsme největší českou databází sportovišť a každý měsíc pomůžeme 70000 lidem najít místo, kde si zacvičit. (Jakého výkonu startup dosahuje.) Také pomáháme lidem najít spoluhráče a týmům s organizací členů. Loni se nám podařilo získat investici 1 milion Kč a letos vyhrát akci Startup Funding EuroTour pořádanou US Market Access Center. (Další úspěchy a tzv. social proof neboli důkaz od jiných lidí tím, že do startupu už někdo investoval.)

Můj spoluzakladatel vlastní softwarovou firmu Syntactic Sugar se zákazníky v ČR a USA. Já jsem před SportCentralem pracoval rovněž v softwarových firmách (např. Socialbakers.com) na manažerských a marketingových pozicích. Po 3. místě na světě v největší mezinárodní business soutěži, Global Management Challenge, jsem vytvořil startup GMCHelper.com, který jsem úspěšně monetizoval a získal za něj Internet Effectiveness Award v ČR. (Tým.)

V příštích měsících budeme hledat investora pro urychlení dalšího vývoje a rozšíření do zahraničí. (Další kroky startupu zajímavé pro adresáta sdělení.)

Pokud tě SportCentral zaujal, můžeš jej vyzkoušet na http://www.sportcentral.cz. Přikládám i odkaz na krátkou videoprezentaci (4 minuty) s podrobnějšími informacemi: http://youtu.be/E-5JL0KEAzU . (Další infomace.)

Budu moc rád za tvůj názor, pokud si najdeš chvíli času, případně za představení startupu na tvém blogu (rád bych věděl i názory čtenářů). (Výzva k akci.)

Děkuji ti a zdravím do USA,

Roman Sterly“

BONUS

Elevator pitch by měl být poměrně krátký (1 minuta), ale pokud dostanete příležitost mluvit déle, je dobré být připraven i na 3, 5 nebo 20 minut. Příklad 3-minutové prezentace je na následujícím videu.



 

 

Dělám takový pokus…

Byl pro tebe tento článek zajímavý? Chtěl/a bys mi věnovat 1 minutu času jako poděkování? Stačí zajít na můj LinkedIN profil a potvrdit mi dovednosti (endorsment) pro: startupy, business strategy, team leadership (toto je odkaz pro přihlášené). Případně další, které uznáš za vhodné. Můžeš si mě také přidat mezi kontakty. Děkuji!

 

Předchozí kapitola: Speciál: Podnikatelský plán startupu 03 – Podnikatelský plán a dokumenty pro investory

Comments

Add a comment

*

  1. Speciál: Podnikatelský plán startupu 05 – Realizovaná práce na SportCentralu – StartupHelp.cz05-29-13
  2. Speciál: Podnikatelský plán startupu 01 – Abstrakt, úvod a obsah diplomové práce – StartupHelp.cz06-17-13
  3. Seznam témat o startupu SportCentral | StartupHelp.cz02-26-14

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku