5 nejčastějších právních chyb online podnikatelů

Posted by
|

Pokud máme příležitost poučit se z chyb druhých, můžeme si ušetřit nejen zklamání z neúspěchu, ale máme možnost být efektivnější a dosáhnout úspěchu snáze a rychleji. Představujeme 5 nejčastějších právních chyb online podnikatelů.

1. chyba: Používají obrázky bez licence

Řada online podnikatelů používá obrázky pro své webové stránky, které “nějak” stáhne z internetu. Mezi začínajícími podnikateli panuje rozšířená, zato mylná představa, že pokud něco najdou na internetu, mohou to bez problému použít.

Zveřejněním na internetu, ať už textů, obrázků, videa či jiného materiálu, automaticky nevzniká licence pro volné další použití.

Pokud chcete používat obrázky pro své podnikání, ujistěte se, že máte platnou licenci.

Obrázky, které najdete na Googlu či na Obrazky.cz nemůžete jen tak stáhnout a použít. Jedná se o materiál, který podléhá autorskoprávní ochraně.

Využít můžete placené fotobanky (fotografie jsou cca od 2 USD) či tzv. free fotobanky.

Další mylná představa je v používání fotografiích z free fotobank. Přestože nám název napovídá, že se jedná o fotobanky zdarma, použití obrázku pro vaše podnikatelské účely je často omezeno např. uvedením zdroje. Upozorňujeme, že obrázek smíte použít jen v případě, že uvedete zdroj ve správném formátu.

Používání obrázků bez licence se řadě podnikatelů nevyplatilo, když obdrželi výzvu k platbě několika tisíc za malý obrázek. K zaplacení je vyzvala společnost Logicall, která zastupovala fotobanku Profimedia. Netradiční postup fotobanky Profimedia a vymahačské společnosti Logicall je na českém internetu velmi známý a kontroverzně diskutovaný.

Naše doporučení: Používejte obrázky s příslušnou licencí pro účel použití. Dodržujte licenční podmínky dané fotografie či obrázku.

Rozesílají e-mailové kampaně bez registrace na ÚOOÚ

Pokud podnikatelé pracují s e-mail marketingem, resp. rozesílají obchodní sdělení, mají povinnost se registrovat na Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Povinnost registrovat se na ÚOOÚ vzniká pro každého, kdo zpracovává a uchovává osobní údaje. Zákon definuje osobní údaje jako ty, které dokáží identifikovat danou osobu. Běžné se jedná o jméno, adresu, telefonní číslo, ale v některých případech může být osobním údajem také e-mailová adresa či IP adresa.

Ať už sbíráte e-mailové adresy od návštěvníků svého webu pomocí formuláře newsletteru, ebooku zdarma či registrací na webinář, máte povinnost se registrovat na ÚOOÚ.

Registrace na ÚOOÚ není pro provozovatele e-shopů vždy povinná. Moderní marketing však víceméně vyžaduje zpracovávat osobní údaje zákazníků, a proto registraci na ÚOOÚ doporučujeme. Je zcela zdarma a provést ji můžete na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Nezapomeňte, že zasílat obchodní sdělení můžete až ve chvíli, kdy budete jako subjekt uveden v registru ÚOOÚ. Kontrolu úspěšné registrace (trvá cca 14-30 dní od podání žádosti) můžete provést na této stránce.

Naše doporučení: Registrujte se na Úřadu pro ochranu osobních údajů. Je to zdarma. Ani po registraci ale nemáte dovoleno zasílat spam!

Používají vzory smluv volně stažitelné z internetu

Používání volně stažitelných vzorů smluv z internetu je rizikové z několika důvodů.

Internet je otevřené médium, které archivuje řadu dokumentů. Pro právní předpisy je typické, že jsou neustále novelizovány. Na internetu jsou ale stále dostupné vzory smluv, které vycházejí ze starého občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb.) či obchodního zákoníku (zákon č. 513/1991 Sb.). Při použití takových vzorů se vystavujete značnému riziku neplatnosti řady ustanovení či dokonce celé smlouvy.

Vzory smluv neupravují okolnosti vašeho případu. Skutečnost, o které si myslíte, že je maličkostí, může být pro smluvní vztah právně významná.

Vzory smluv nejsou často připravené kvalifikovaným odborníkem, právníkem či advokátem. Pokud jsou připraveny advokátem, všimněte si, že obsahují dodatek, aby jste doplněný vzor konzultovali s advokátem. Neodbornými úpravami můžete totiž napáchat více škody než užitku.

Naše doporučení: Volně stažitelné vzory smluv obecně nedoporučujeme. Pokud už se rozhodnete takový vzor použít, konzultujte jej s advokátem.

Konzultují právní problémy s kýmkoli jen ne s advokátem

Pokud máme zdravotní problém, jdeme za doktorem. Pokud potřebujeme pomoci s opravou, jdeme za opravářem či mechanikem. Ve chvíli, kdy se dostaneme do právně svízelné situace či potřebujeme právní radu, měli bychom se obrátit opět na odborníka.

Začínající podnikatelé se snaží ušetřit v jakékoli oblasti svého podnikání, avšak v případě právních situací je to jedno z nejnevhodnějších rozhodnutí. Rady na internetu nejsou odborně podložené a důsledky mohou být velmi rizikové. Kolegové, kteří mohli být na první pohled ve stejné situaci, vám poradí něco, co ve skutečnosti nelze aplikovat pro váš případ.

Pokud právu nerozumíte, velmi obtížně budete hodnotit situace a rozhodovat, zda konkrétní okolnosti dělají případ stejný či již odlišný.

Naše doporučení: Konzultujte své právní problémy s kolegy a dalšími podnikateli. Konzultujte je ale také s advokátem a až poté se rozhodněte, jak situaci vyřešit.

Prodávají přes internet bez obchodních podmínek

Prodej přes internet je regulován několika právnim předpisy. Jedná se především o tyto zákony:

Povinnost splňovat požadavky právních předpisů pro prodej přes internet musí splňovat nejen e-shopy, ale všichni, kdo nějakým způsobem prodávají na internetu. Může se jednat např. o:

Naše doporučení: Pokud prodáváte přes internet, nechte si zpracovat obchodní podmínky kvalitně. Na webových portálech, které nemají za cíl přímý nebo zprostředkovaný prodej doporučujeme zveřejnit Podmínky užití (upravit autorská práva, zpracování osobních údajů, cookies politiku, atd.).

Článek připravil portál PravoProPodnikatele.cz, který pomáhá online podnikatelům a provozovatelům e-shopů řešit jakékoli právní situace. Rozsáhlé know-how a zkušenosti v oblasti práva a podnikání na internetu vám předává advokátní kancelář Kropáček Legal.

Comments

Add a comment

*

  1. Právní doporučení pro provozovatele diskuzních for | StartupHelp.cz12-22-15

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku