Tvorba webové stránky od A do Z – Doména

Posted by
|

Přinášíme vám první ze série článku o tvorbě webových stránek. V dnešním článku se zaměříme na doménové jméno.

Pokud přemýšlíte nad vytvořením vlastních www stránek, pak první věc, která vás bude zajímat je doména. Internetová doména, správněji doménové jméno, je v podstatě adresa vašich webových stránek.

Proč vůbec potřebujeme doménu?

Nejdřív si musíme vysvětlit, co je IP, IP adresa a co má společného s doménou.

IP, neboli Internet Protocol, vymezuje způsob komunikace mezi jednotlivými zařízeními v celé internetové síti. Společně s TCP tvoří rodinu protokolů TCP/IP. Každé zařízení v síti má vlastní IP adresu. Tato adresa může být ve verzi IPv4 (vypadá např. takto 208.80.152.201), anebo v novějším protokolu IPv6 (např. 2001:db8:0:1234:0:567:8:1).

Skrze IP adresy lze najít jakoukoliv stránku. Nicméně zapamatovat si dlouhá čísla je nepraktické, proto jsou tyto IP adresy předvedeny na doménová jména, a to pomocí DNS (Domain Name System).

Pro lepší představu si to vysvětlíme na příkladu. IP adresa je jako telefonní číslo, DNS je telefonní seznam a doménové jméno je jméno v telefonním adresáři. Je nepraktické si pamatovat každé telefonní číslo, proto je lepší si ke každému číslu přiřadit jméno, komu to číslo patří. U IP adres a doménových jmen je to podobné. Místo, abychom psali 77.75.72.3, tak stačí napsat www.seznam.cz, což je mnohem zapamatovatelnější varianta.

Když už víme, co je doménové jméno, tak se teď podíváme na jeho jednotlivé části. Naše doména www.startuphelp.cz má tři části, které jsou odděleny tečkou.

  • cz – generická doména, nebo také doména 1. řádu
  • startuphelp – doména 2. řádu
  • www – doména 3. řádu
  • jsou možné i domény vyšších řádů, ale nevyskytují se příliš často

Doména 1. řádu

Generické domény (domény 1. řádu) většinou určují geografickou příslušnost (cz, sk, eu atd.), anebo mohou určit zaměření daného webu:

  • com – komerční zaměření
  • gov – vládní úřady v USA
  • edu – vzdělávací instituce
  • info – informační služby
  • net – síťově zaměřené subjekty
  • org – neziskové organizace

V dnešní době již nelze zcela kategoricky rozdělovat zaměření stránek pomocí generických domén, jelikož volba generické domény je svobodnou volbou každého tvůrce webových stránek. Mnoho stránek se rozhodlo pro info nebo net jen proto, že com už bylo obsazené.

Doména 2. řádu

Domény 2. řádu je to, co je nejzásadnější a také nejobtížnější k vymyšlení. Právě vaše doména 2. řádu je ta část, kterou by si uživatele internetu měli zapamatovat. Tato část by měla asociovat s vašim podnikáním, popř. účelem vašich stránek.

Doména 3. řádu

Domény 3. řádu mají většinou formu www. Není to však pravidlem, např. Wikipedie má pro češtinu cs, pro němčinu de, pro angličtinu en atd. (cs.wikipedia.org). Doménám 3. a dalšího řádu někdy říkáme subdomény.

HTTP a HTTPS

HTTP (Hypertext Transfer Protocol) je způsob, jak spolu komunikuje váš webový prohlížeč (Chrome, Mozilla Firefox, Safari apod.) se vzdáleným serverem, kde je obsah stránky uložen. V případě HTTP je tato komunikace otevřená, tudíž informace, které se přenáší, může kdokoliv číst, včetně hesel a jiných citlivých údajů. Pro větší zabezpečení se proto používá HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure).

Jak zjistit, zda je doména volná?

Samozřejmě, že si můžete zakoupit a užívat jen doménu, která je dispozici. K tomuto účelu slouží mnoho webů, v České republice můžeme využít např. NIC.cz nebo Domeny.cz. Z osobní zkušenosti doporučím spíše Domeny.cz, kde je to mnohem názornější.

Domeny.cz - Ověření dostupnosti domény

Domeny.cz – Ověření dostupnosti domény

Do vyhledávacího pole zadejte hledanou doménu 1. a 2. řádu, zaškrtněte si volbu Ověřit další doménové alternativy a dejte Ověřit. Po chvilce dostanete výsledky, kde zjistíte, zda je daná doména obsazená, navíc vám to nabídne i další tvary generických domén a dostanete i cenovou nabídku za dané domény.

Jak zakoupit doménu?

Doménu lze zakoupit na mnoha webových stránkách, které tuto službu poskytují. Často to jsou společnosti, které nabízejí i webhosting. Lze si to tedy zařídit všechno (myšleno registraci domény a webhosting) na jednom místě, přes jednu společnost. Není to však podmínkou, bez problému lze provést registraci domény u jedné společnosti a mít webhosting u jiné. Stačí si do Googlu nebo Seznamu zadat „registrace domény“ a potom už je na vás, pro jakou konkrétní společnost se rozhodnete, výběr je velký. Samotná koupě je jednoduchá a velmi podobná jako u jakéhokoliv jiného zboží na e-shopech.

Kolik zhruba stojí zakoupení domény?

Ceny domén se samozřejmě liší. Záleží jak na konkurenčním charakteru domény 2. řádu, tak i na generické doméně. Obecně lze tvrdit, že doménové jméno s .cz stojí kolem 100-300 Kč za 1 rok bez DPH. Jak je vidno, tak cena domény není nikterak vysoká a rozhodně to za to stojí mít vlastní doménu. Řiďte se selským rozumem, pokud je cena příliš nízká a navíc u neznámého poskytovatele, tak to smrdí nějakou nekalostí. Když je cena naopak příliš vysoká, tak si najděte jiného registrátora domény. Upozorním, že se mnohdy liší cena registrace domény a cena za prodloužení domény.

Na co si dát pozor při koupi domény?

V prvé řadě si dejte pozor na podezřele nízké ceny u neznámých společností. Objevily se i případy, kdy firma chtěla zaregistrovat doménu, sepsala žádost, vyplnila všechny údaje, vše vypadalo v pohodě. Poté se však nic nestalo. Společnost, která měla danou doménu zaregistrovat, jej prodala konkurenční firmě, která zaplatila více. Proto si registraci domény sjednávejte spíše u větších známějších společností, které si takové praktiky nemohou dovolit. Ceny domén jsou relativně nízké a jsou víceméně na podobné úrovni u všech renomovaných společností. Pár ušetřených stovek ročně za takové riziko rozhodně nestojí.

Další nekalou praktikou je prodej domény pod nátlakem za mnohonásobně vyšší ceny. Řekněme, že vám přijde telefonát, ve kterém vám sdělí, že konkurenční firma si chce zaregistrovat doménu podobné té vaší (např. stejný název, ale s odlišnou generickou doménou), proto byste neměli na nic čekat a zakoupit si je hned. Za tyto domény si poté účtují až desetitisíce korun. Nemálo malých podnikatelů na to už kývla (většinou z neznalosti), a tak prodělali úplně zbytečně nemalé částky. Navíc z takového obchodu nelze odstoupit ani na základě občanského zákoníku o ochraně spotřebitele, která umožňuje spotřebitelům do 14 dnů odstoupit od smlouvy uzavřené po telefonu nebo na internetu. Problém je právě v tom, že obchodní firma se nepovažuje za běžného spotřebitele.

Opět zde platí – řiďte se zdravým rozumem. Když se vám něco nezdá, tak přejděte jinam. Nabídek je dostatek.

Doména v rámci balíčku s webhostingem, anebo zvlášť?

Většina registrátorů domén obchoduje i s webhostingem a některé z nich nabízí komplexní službu registrace domény + webhosting v jednom balíčku. Co je tedy lepší? Mít doménu zvlášť nebo v rámci balíčku? Na to nelze jednoznačně odpovědět, jelikož každý poskytovatel to může mít jinak postavené. V těchto případech se ujistěte v těchto bodech:

  • Je doména pevně spjata s webhostingovým prostorem? Pokud ano, tak zda je možná změna DNS serverů.
  • Co se stane s doménou, když chci přestoupit s webhostingem jinam a naopak?
  • Lze je v budoucnu od sebe oddělit? Popřípadě, zda to nebude stát další peníze.

Osobně si myslím, že na balíčkách stejně moc neušetříte, tudíž se spíše vyplatí mít doménu sjednanou zvlášť a webhosting zvlášť. Vyhnete se tak problémům např. při přechodu k jiné společnosti. Samozřejmě je lze objednat najednou, tzn. v rámci jednoho nákupního košíku. Ujistěte se však, zda se jedná o dvě položky, nebo o jednu položku ve formě balíčku.

Jak by doména měla vypadat?

Vaše doménové jméno by mělo být adekvátně krátké, zapamatovatelné, relevantní a odlišitelné od konkurence. Když budete prodávat telefony, tak určitě nechcete, aby se vaše stránky jmenovaly tazeny-strudl.cz (nerelevantní), ani nejlepsitelefonyvceleceskerepublice.cz (příliš dlouhé). Stejně tak se vyvarujte hodně obecným názvům, jako jsou levne-telefony, telefony-praha, mobilnitelefony apod., protože tyto názvy jsou příliš neosobní a užívá je kdekdo. Mnohem lepší je užití vašeho jména, např. telefony-novak.cz. Samozřejmě pokud máte jméno firmy, tak určitě ho použijte v doménovém jméně.

Vybízí se tu otázka, zda vytvořit doménu s pomlčkou nebo bez ní. Nejlepší by bylo mít obě varianty, jelikož se tak zajistíme pro případ, že by si konkurenční firma zaregistrovala např. startup-help.cz, zaplatila si inzerci ve vyhledávačích a tím parazitovala na našich stránkách, které pomlčku nemají a naopak. Nicméně osobně si myslím, že lépe vypadají domény bez pomlčky.

Fáze vymýšlení doménového jména bývá tou nejtěžší. Je zapotřebí důkladného brainstormingu i kreativity. Vytvořte si seznam dostupných domén, které by vystihly váš business a zapojte do rozhodování i své přátele, příbuzné a potenciální zákazníky. Když Roman vymýšlel název pro StartupHelp.cz nebo pro SportCentral.cz , tak to taky neměl vůbec jednoduché. Sám o tom píše v tomto a tomto článku.

 

Teď už snad víte o doménách všechno potřebné. Příště se můžete těšit na vyprávění o webhostingu.

Add a comment

*

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku