David Špunar a Jan Sláma představují startup FaceUp + bonus rozhovor v DVTV

Posted by
|

1. Honzo a Davide, představte prosím váš podnikatelský záměr v 1 větě.

Vyvíjíme internetový systém a mobilní aplikace na boj proti šikaně, zajištění bezpečí, budování přátelské atmosféry a především oznámení rizikového chování na školách po celém světě.

Faceup startup - Jan Sláma, David Špunar, Pavel Ihm

2. Proč jste se do toho pustili?

Nápad založit společnost FaceUp.com vznikl po úspěchu neziskovky Nenech to být, kterou jsme s Honzou Slámou a Pavlem Ihmem založili na přelomu roku 2016/17. Ta se rozšířila za dva měsíce na více než 600 českých škol a nás napadlo, že by bylo fajn software rozšířit a již v placené formě s ním expandovat do zahraničí. K šikaně jako takové máme samozřejmě blízko, jelikož jsme studenti gymnázia a všichni jsme se s ní v různé míře setkávali na ZŠ, především jako součást takzvané mlčící většiny. Tzn. těch, kteří se jí aktivně neúčastní, ale nevědí, jak pomoct.

3. Můžete se prosím představit? Jaké zkušenosti a znalosti vám pomohou ve vašem podnikání uspět?

Jmenuji se David Špunar, je mi čerstvě 17. Podnikání se věnuji od svých 13 let a tento rok jsme se nechal soudně zplnoletnit. Nyní jsem společně s Pavlem Ihmem a Janem Slámou založil  naši první společnost s ručením omezeným, přičemž náš celý tým čítá 6 lidí + investor.

Váš podnikatelský záměr

4. Kdo jsou vaši ideální zákazníci a jak byste je charakterizovali? Kolik jich je?

Jde o školy v anglicky mluvicích státech, primárně USA. Jen v oněch státech jich je 120 000. Žádná bližší specifikace nejsou. FaceUp.com se hodí všem. Mírně přístupnější by měl být školám soukromým, ale cena je OK i pro ty státní.

5. S jakými problémy / potřebami se potýkají?

Potýkají se s problémem šikany a vylučování z kolektivu studentů, který je na většině škol po celém svět naprosto běžný. Může se jednat o posmívání a urážení, ale i fyzické napadání spolužáků. Jen v Americe nejde každý den do školy 130 000 dětí, protože se bojí o své bezpečí. Je zájmem každé školy, aby se toto číslo snižovalo.

6. Jaké je vaše řešení na tyto jejich potřeby?

 Přinášíme systém, který pomáhá anonymně a bez žalování dětem oznámit, že se někdo u nich ve třídě necítí dobře. Naše mobilní aplikace jsou navíc doplněné o real-time chat s učitelem, kde mohou studenti beze strachu řešit cokoliv, nebo ho použít k rychlému přivolání pomoci.

7. Jaké mají vaši zákazníci alternativy a kdo je vaší konkurencí?

Žádná použitelná varianta vlastně neexistuje. Klasicky se dají používat schránky důvěry, ale těm dle průzkumů většina studentů vůbec nevěří. Konkurenčních systémů je dost, ale obvykle jde jen o nějaké vyplňování formuláře, přes který nahlásíte konkrétní incident. Produkty nejsou zvládnuty technicky, ale hlavně psychologicky.

8. Zkuste jednou větou říct, proč by měli zákazníci využít právě váš produkt.

Produkt je pro studenty od studentů spolu s profesionálními psychology, čímž jsme docílili maximální uživatelské přívětivosti.

9. Jakými marketingovými kanály budete vaše podnikání propagovat?

Základem jsou média. Po zkušenostech s naším projektem NNTB.cz jsme si vyzkoušeli, jak velký zájem o toto téma mezi nimi je. Nyní ho chceme umocnit. Zásadní je také klasický Facebook, facebookové stránky, ale i YouTubeři, kteří by měli produkt přiblížit dětem. Využít chceme i aktuální popularity seriálu 13 reasons why a spojení se s autorkou aplikace Sit Wit Us. Marketingem se zabývá hlavně Honza, který ho konzultuje s Pavlínou Louženskou, Janem Muhlfeitem a dalšími odborníky.

10. Na čem budeš/te vydělávat a kolik to bude stát?

 Na licencích pro školy. Po registraci má škola na čas produkt zdarma, ale po pár měsích musí přejít na placenou verzi, která bude stát pravděpdobně 1000 dolarů ročně. O tomto faktu již samozřejmě předem ví.

11. Jaké náklady s sebou tvoje podnikání nese?

Nejdůležitější je vytvoření produktu, které se pohybuje kolem 600 000 Kč. Businessové záležitosi se dostávají na 400 000 Kč. Vstup na trh spojený s maketingem a prvotní technickou podporou je další milion. Několik dalších se pak promítne do provozu od spuštění do prvních plateb, které mohou přijít až za půl roku.

Faceup startup - Jan Sláma, David Špunar, Pavel Ihm

Současná situace startupu

12. Koho máte v týmu a jakou mají roli?

Nyní nás je 6 + investor Jiří Hlavenka s 25 % fimy. Zbylými oficiálními společníky jsem já a CEO Jan Sláma. Spolu s námi FaceUp spoluzaložil vývojář Pavel Ihm, brzy se přidal mobilní programátor Jakub Pekár a designer Jiří Diblík. Nyní jsme čerstvě přibrali nového programátora/CTO Patrika Smělého.

13. V jakém stádiu jste se svým podnikáním nyní?

Aktuálně máme investici, prostory v JICu a všichni dělají svou práci. Jirka postupěn celý systém designuje, programátoři vyvíjí a já s Hoznou to celé organizujeme a připravujeme vstup na trh. Jsme ve spojení se spoustou úspěšných lidí, kteří nám radí, jakou nejen marketingoovou strategii zvolit.

14. Narazili jste na nějaké problémy, které bylo potřeba překonat, nebo chyby, které jste udělali?

Problémů je hodně a neustále musíme nějaké řešit. Dlouho trvalo, než si třeba Pavel uvědomil, že celý systém prostě sám nedá. Hodně jsme se tím zdrželi. Jindy jsme se zamilovali do Impact Hubu, podepsali zde smlouvu, zaplatili za prostory a ani jednou tam nebyli, jelikož jsme navštívili JIC a zjistili, že ten je prostě lepší. Mírný šok zase následoval v momentě, kdy jsme zjistili, že jedna naše konkurence má svůj produkt patentovaný, nebo když nám nešel skoro měsíc najít dostatečně kvalitní designér.

15. Jaké jsou 3 nejbližší kroky, které se chystáte udělat?

Smluvně uzvařít spolupráci s novým vývojářem, oslovit slečnu, kterou bychom rádi přibrali do týmu přímo z USA a konečně dořešit patentovou otázku.

BONUS

Rozhovor s Janem Slámou v DVTV.

Add a comment

*

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku