Kdy se při podnikání musím registrovat na ÚOOÚ?

Posted by
|

Podnikatelé na internetu řeší často otázku, kdy se musí registrovat na Úřad pro ochranu osobních údajů. Je tato registrace nutná pro každého online podnikatele?

Kdo má povinnost registrovat se na ÚOOÚ

Povinnost registrovat se na ÚOOÚ vzniká tzv. správcům osobních údajů. Správcem osobních údajů je ten, kdo shromažďuje či zpracovává osobní údaje. Není důležité, zda se jedná o fyzickou osobu či osobu právnickou. Rozhodující je činnost zpracování a shromažďování osobních údajů.

Osobním údajem je každý údaj, který dokáže identifikovat konkrétní osobu. V některých případech může být osobním údaje i e-mailová adresa (adam.trilety@firmaXY.cz, zřejmě bude totiž pouze jeden Adam Tříletý ve firmě XY).

Pod pojmy shromažďování a zpracování si můžeme představit např. získání údajů (emailová adresa, jméno, příjmení, telefon) od zákazníka. V praxi se tak jedná o příjem objednávky, registrace do internetových for, diskuzí, členských sekcí, přihlášení na webinář či také přihlášení k odběru newsletteru či stažení první kapitoly knihy výměnou za email atp.

Zasílání obchodních sdělení v rámci newsletteru vyžaduje registraci na ÚOOÚ. Nezáleží na tom, zda váš newsletter máte nazvaný jako Odběr novinek, Hlídač levných letenek nebo Zasílání slev.

Kdy se nemusíte registrovat na ŮOOÚ

Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů stanovuje v § 18 výjimky, kdy není nutné se registrovat na ÚOOÚ. Jedná se o případy, kdy údaje vložené zákazníkem využijeme pouze pro vyřízení objednávky. V praxi by to tedy znamenalo, že návštěvník si objedná v eshopu zboží, vyplní údaje pro odeslání objednávky a provozovatel e-shopu by zboží zákazníkovi odeslal dle vyplněných údajů. Tyto údaje by ale následně musel ze svého systému smazat.

Ať už používáte krabicové řešení e-shopu anebo máte e-shop na míru, údaje z objednávky zákazníka se většinou propisují do databáze a pro podnikatele není z praxe efektivní tyto data mazat.

Z výše uvedeného je patrné, že pro provozovatele e-shopu je registrace na ÚOOÚ jednoznačně vhodná. Registraci se nevyhnou patrně ani provozovatelé inzertních portálů, slevových portálů, online soutěží či rezervačních systémů.

Vše co byste měli vědět o registraci

  • Registrace je zdarma.
  • Registrovat se můžete online přes tento registrační formulář.
  • ÚOOÚ má 30 dní na vyřízení žádosti.
  • Následně Vám bude přiděleno registrační číslo.
  • Dokud nenajdete své IČ v registru, nejste oprávnění zasílat obchodní sdělení.

Pokuty a zasílání spamu

Nezapomeňte, že zasílání spamu je stále zakázané, přestože jste registrováni na ÚOOÚ. Přečtěte si, jak se vyvarovat zasílání spamu pomocí metody opt-in a opt-out.

Zasílání spamu je kvalifikováno jako správní delikt a ÚOOÚ má pravomoc vám uložit pokutu do výše až 10 milionů korun.

Článek připravil portál PravoProPodnikatele.cz, který pomáhá online podnikatelům a provozovatelům e-shopů řešit jakékoli právní situace. Rozsáhlé know-how a zkušenosti v oblasti práva a podnikání na internetu vám předává advokátní kancelář Kropáček Legal.

Add a comment

*

Pokud ti článek pomohl, není nic lepšího, než pomoci i dalším :-)


 

Co je StartupHelp

StartupHelp je pomocník pro ty, kteří chtějí začít podnikat nebo už vlastní firmu mají. Otevřeně popisuje, jak vznikaly startupy SportCentral a GMCHelper. Jsou tady zveřejněné interní informace v původní podobě – chyby i úspěchy. StartupHelp je otevřený i dalším lidem, kterým se tato myšlenka líbí a chtěli by psát o svém podnikání nebo nápadech. Přidejte se.

Máte startup?

Pokud máte vlastní startup a chtěli byste o něm psát na StartupHelp, napište na roman@startuphelp.cz.
Jsme na: Twitteru a Facebooku